سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جوانمردى آبروها را پاسبان است و بردبارى بى خرد را بند دهان و گذشت پیروزى را زکات است و فراموش کردن آن که خیانت کرده براى تو مکافات ، و رأى زدن دیده راه یافتن است ، و آن که تنها با رأى خود ساخت خود را به مخاطره انداخت ، و شکیبایى دور کننده سختیهاى روزگار است و ناشکیبایى زمان را بر فرسودن آدمى یار ، و گرامیترین بى‏نیازى وانهادن آرزوهاست و بسا خرد که اسیر فرمان هواست ، و تجربت اندوختن ، از توفیق بود و دوستى ورزیدن پیوند با مردم را فراهم آرد ، و هرگز امین مشمار آن را که به ستوه بود و تاب نیارد . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 94 فروردین 20 , ساعت 2:46 عصر

گفتگوی  اوباما با تام فریدمن، خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک تایمز درباره تفاهم به دست آمده اخیر در لوزان-

تام فریدمن: ابهامات زیادی در بیانات دو طرف به گوش می رسد اگر این را برای ما روشن کنید، کمک بزرگی خواهد بود.

 اوباما: هنوز جزییاتی وجود دارد که باید بر روی آن تصمیم گیری شود. اما فکر می کنم که این چارچوب اساسی از ایران می خواهد تا درباره تاسیساتی مثل فردو و سانتریفیوژها و غیره گامهایی که لازم است را بردارد. در آن زمان، تحریم های سازمان ملل به حالت تعلیق در می آیند.

هرچندکه، تحریم های مربوط به گسترش (سلاح های اتمی) و تحریم های مربوط به موشک های بالستیک، یک سری تحریم ها هستند که باقی می مانند. در آن زمان ما توان بازگرداندن فوری تحریم ها را در صورت نقض توافق، محفوظ نگاه خواهیم داشت. به جز مسائل گسترش سلاح های اتمی و موشکهای بالستیک که در جای خود باقی می مانند، اگر ایران (توافق) را نقض نکند اما، قادر خواهد بود از زیر تحریم ها بیرون بیاید، با علم به اینکه این بازرسی های مداوم می توانند ،در صورت نقض توافق توسط آنها، برخی اقدامات را به جریان بیاندازند. تحریم های ایالات متحده مربوط به رفتار ایران نیز هستند؛ در رابطه با تروریسم و رفتار ایران در رابطه با نقض حقوق بشر. تحریم های خاصی هستند که ما اعمال کرده ایم و برجای خود باقی می مانند چون مربوط به برنامه هسته ای ایران نیستند. و این به همان نکته اصلی برمی گردد که ما مدام تکرار کرده ایم که اگر درواقع ما بتوانیم یک توافق هسته ای را نهایی بکنیم، و اگر ایران به آن عمل بکند، این بخش بزرگی از کار است که ما انجام داده ایم. اما این مشکلات ما را با ایران به پایان نمی رساند ما هنوز با دوستان و متحدانمانمان با پشتکار تمام کار خواهیم کرد تا فعالیتهای ایران که منجر به بی ثباتی در منطقه می شود را محدود و - امیدواریم که در یک زمانی - متوقف کنیم؛ مانند حمایت از سازمانهای تروریستی. و این ممکن است زمان ببرد اما، ما معتقدیم، من معتقدم که اگر مساله هسته ای حل و فصل شود، ما برای انجام این کار در موقعیت قدرتمندتری قرار خواهیم داشت. اگر بتوانیم چنین کاری را بکنیم، ممکن است که ایران با دیدن مزایای رفع تحریم ها، شروع به تمرکز بیشتر روی اقتصاد و مردمش بکند و سرمایه گذاری ها به سمت آنها سرازیر شوند و تعامل کشور با دنیا بیشتر شود. اگر ما در تقویت حس امنیت و همکاریهای دفاعی بین ما و کشورهای سنی (منطقه) موفق عمل کرده باشیم، اگر ما حتی بیش از این اطمینان حاصل کرده باشیم که از مردم اسراییل محافظت کامل بعمل می آید، نه فقط با ظرفیت های خودشان بلکه همچنین با تعهدات ما، آنوقت چیزی که ممکن است این است که ما شاهد شکل گیری یک توازن در منطقه خواهیم بود و شیعیان و سنی ها، ایران و عربستان، بگویند که شاید بهتر باشد تنش ها را کاهش دهیم و روی افراطیونی مانند داعش تمرکز کنیم که اگر دستشان برسد تمام این منطقه را به آتش می کشانند.

من به روشنی گفته ام تا زمانی که من رییس جمهور هستم ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و فکر می کنم که باید بدانند که صحبت ما جدی است اما این را می گویم و امیدوارم که بتوانیم این گفتگوهای دیپلماتیک را به سرانجام برسانیم و این سرآغازی باشد برای فصلی جدید از روابط ایران و آمریکا و به همین درجه از اهمیت، در طول زمان، سرآغاز دوره جدیدی باشد از روابط ایران با همسایگانش. زیرا، یک چیزی که من همیشه به دوستان در منطقه می گویم، هرچیزی که در گذشته اتفاق افتاده، در حال حاضر منافع بنیادین ایالات متحده در منطقه نفت یا منافع استراتژیک قلمروی نیستند، منافع اصلی ما در این است که ما اطمینان حاصل کنیم که همه در صلح و آرامش زندگی می کنند، و به متحدان ما حمله نمی شود و بر سر کودکان بمب بشکه ای فرود نمی آید، و جمعیت عظیمی از مردم بی خانمان نمی شوند. منفعت ما در این است که اطمینان حاصل کنیم که چرخ منطقه می چرخد و اگر به شکل خوبی بچرخد، آنوقت برای ما هم خوب است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ