سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند، بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 93 آبان 19 , ساعت 4:51 عصر

به این فکر میکنم که چرا باید ما آدمها نسبت به یکسری افراد غیر معصوم و یا جریانهای سیاسی تعصب کورکورانه داشته باشیم ؟

هر شخص یا گروهی در زمانی ممکن است عملکرد درست داشته و بعدا دچار دگرگونی و انحرافات مختلفی شود. حال اگر ما نسبت به آن شخص تعصب داشته و تمام رفتار او را درست بدانیم کاری غیر عقلانی انجام داده ایم. با این کار دین و اخلاق را کنار زده ایم و بی اخلاقی را پذیرفته ایم. 

تعصب قومیتی یهودیان و اینکه فقط یهودی را آدم دانسته و بقیه آدمها نزد آنها بردگانی هستند که خدا برای خدمت به یهود آفریده و نتیجه این طرز تفکر را امروز میبینید.برای تسلط بر منابع دنیا همیشه جنگ و خونریزی بین ابنا بشر وجود دارد که تقریبا در همه آنها ردپایی از این قوم دیده میشود.

امام صادق(ع)از رسول گرامی اسلام نقل میکنند:

«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِیَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِیَّةِ»؛هر کس در دلش ذره‌ای تعصب باشد خداوند او را روز قیامت با اعراب جاهلی مبعوث می‌کند.(کلینی، محمد بن یعقوب، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 308، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم 1407ق)

 امام علی(ع) بارها روی مسئله تعصب تکیه کرده و مردم را از تعصبات جاهلیت بر حذر داشته و می‌فرماید:

«أَمَّا إِبْلِیسُ فَتَعَصَّبَ عَلَى آدَمَ لِأَصْلِهِ وَ طَعَنَ عَلَیْهِ فِی خِلْقَتِهِ فَقَالَ أَنَا نَارِیٌّ وَ أَنْتَ طِینِی‏»؛ ابلیس به خاطر ریشه خود که از آتش بود بر آدم تعصّب ورزید، و او را نسبت به خلقتش سرزنش کرد، و گفت: من از آتشم و تو از خاکى.

طبق گفته معصومین تعصب از صفات شیطان بوده و جلوی رشد و تعالی فرزندان آدم را خواهد گرفت. کمی دقت کنیم و دست از دفاع کورکورانه از بعضی گروهها, افراد و احزاب را کنار بگزاریم و فقط به عملکرد آنها نمره دهیم تا خدایی ناکرده در زمره اعراب جاهلی قرار نگیریم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ